maandag

Brouwen

Gisteren waren we in Almere, toevallig moesten we in Stad zijn en kwamen we zo goed als langs de Brouwmarkt. Vorige week vertelde ik dat de vlierbloesemwijn op het verlanglijstje stond, en zo gingen we natuurlijk kijken of de Brouwmarkt open was op deze zonnige zondag.
Wat je daar dan allemaal ziet, WAUW. Een soort van paradijs op aarde. Hoe moeilijk om je in te houden en niet alles te kopen wat je ziet.
Echt alles voor zelf wijn maken, bier, whisky, likeuren, fermenteren, inmaken en nog veel meer.

Alle flessen kurken, doppen, zeven, ingredienten, boekjes, recepten, potten, slangetjes, kruiden..... oooh wat word je daar hebberig van.
Gelukkig kon ik bedenken dat we maar een hele kleine keuken hebben en simpelweg geen ruimte voor die mooie - maak-je-eigen-azijn-pot- en de stoomextractor, Bijna vergeet je dan dat je er al een hebt, wel even nieuw slangetje gekocht want die van mij heeft overuren gedraaid en de nieuwe is doorzichtig, wel zo fijn om te kunnen zien of je het schoon opruimt, de oude oranje slang was nogal uitgedroogd en dan blijft in de barstjes gemakkelijk wat viezigheid zitten.. En prachtige weckketels, die ik gelukkig ook kon laten staan want zo vaak gebruik ik die toch niet. De stoom extractor gebruik ik voor sap maken en dan is het sap al steriel.
Voor het steriliseren van flessen nam ik wel een handig apparaat mee, dan hoef ik niet voor iedere fles de weckketel van zolder te halen.

Man werd ook helemaal blij in de winkel en kocht een boekje over stoken.

Nu is mijn man handig, niet een beetje handig, belachelijk handig en dol op youtubefilmpjes van andere handige mannen die van alles zelf maken.
Binnenkort, vrees ik, staat naast het aambeeld, de zaagtafel, de zelfgemaakte buitenhaard, de zelfgemaakt drukpers een zelfgemaakte stookketel, of zou de veranda voorrang krijgen of de uitbreiding van de keuken zodat we in de winter gewoon kunnen hobbyen en niet hoeven te wachten op die ene zonnestraal.
Dit soort winkels is zo slecht voor ons, alsof we nog geen hobby's genoeg hebben.

Nu heeft deze winkel een prima online site, maar er fysiek rondlopen is veel leuker!
En dan lees je dit!!Almere - Gemeente wil Brouwmarkt van bedrijventerrein verwijderen
Wat een droeftoeters daar in dat Almere.
Van mij mogen ze naar Friesland verhuizen, kom ik me regelmatig verlekkeren.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Alvast bedankt voor je reactie!

Aanbevolen post

Dirndl, pruimentijd, slopen, bouwen en Rock&Roll

Tussen de bedrijven door een jurkje maken