woensdag

Niet Groen maar Roodwitblauw


Soms is het Groen bezig willen zijn in combinatie met consuminderen of besparen erg lastig. Wij zitten in een verbouwing en hebben net een oude caravan gekocht, dan heb je belabberd veel afval wat allesbehalve groen is.
Investeren in duurzame spullen die betaalbaar zijn valt niet altijd mee. Gister kwam ik in een paar woon/decoratie winkels waar ik vroeger graag voor de fun een leuke prul kocht. Ik zocht om redelijke matrassen waar ik nieuwe kussens van kan maken voor in de caravan. (De caravan is van 1979 en alle bekleding ook, met dito schimmeltjes en muffe luchtjes). Een nieuwe bekleding voor de kussens, skai voor aan de binnenkant van de caravan, voorraadbussen die goed afsluiten en liefst ook een beetje licht zijn en passen bij het nieuwe interieur. Nieuwe gordijntjes en horren, op naar de J.ysk, K.wantum en meneer Bakker.

 Ik verbaasde me over de immens grote winkels met 90% rommel in het assortiment, voor de leuk, voor de show, volledig onbruikbaar als duurzaam gebruiksvoorwerp. Maar wel "goedkoop", na drie weken stuk of uit de "mode", leuk voor even. Alles was ook nog eens zwaar afgeprijsd en dan denk ik dat er veel meer mensen zijn die zich drie keer achter de oren krabben voor dat ze een nieuw leuk deco itempje kopen (of juist niet, zo goedkoop, hoe kan het spul voor zulke prijzen in de winkel komen en liggen, het hele proces van grondstoffen, produceren, verschepen, opslag etc. is minstens tig keer duurder, what a waste, schrikbarend). Al die mandjes, vaasjes, doosjes en dingetjes waren een paar jaar geleden vier keer zo duur. En ik zou ze nu gratis niet meer willen hebben.  (heb wel erg leuke gordijnstof gevonden voor wel € 2,50 per meter die ik straks op mijn veel te duur gerepareerde naaimachine uit '74 ga maken, retro is hip toch?) En ik kreeg zowaar een heldere ingeving, de plakplastic voor in de caravan kan ook fijn op de plastic (wegwerphuzarensalade en andere lelijke)bakjes zodat ik een origineel (leuk uitziend) setje bakjes heb voor koffie/thee/etc en geen voorraadbussen hoef te kopen.

Man vond de gordijnstof erg leuk en daarmee was de kleurstelling een feit. We wilden mint/turquoise en/of andere zachte groen of blauwtinten. De Oldtimer die er tzt voor komt wordt ook (licht)blauw, maar het vrolijke rood/blauw/wit, rondjes/streepjes deed het helemaal voor de American fifties fanaat en prompt lag in de nieuwe stoffenwinkel naast de 12m.gebroken witte, een 7m.knalrode skai die na dertig verschillende andere stoffen eindelijk met de gordijnkleur overeen kwam die dan natuurlijk op de banken moet komen. Nog even langs de bouwmarkt voor een glimmend plaatje om te koelkast een fris aangezicht te geven en tralala voor nog geen € 300,- is het complete caravaninterieur opnieuw bekleed van bodem tot plafond. Van bed tot in de kastjes. En het wordt nog rete hip ook.




Voor groen bezig moet je dus ook nog eens zelf kunnen nadenken, veel blogs lezen, creatief zijn, twee rechterhanden en tijd hebben.(mij zie je voorlopig niet, ik ben aan het naaien, zweten, knippen, snijden en plakken).

Fijne Pinkster allemaal!


7 opmerkingen:

  1. Wat een gaaf caravannetje!!! Na foto's graag! Wij gaan deze pinksteren onze nieuwe tent uitproberen en heit en mem gaan mee in de caravan van pake en beppe uit 1965. Is toch ook duurzaam? Zo'n oudje waar iedereen al 47 jaar elke zomer plezier van heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat foar caravan hat pake? Leuk leuk! Lekker kamperen, mooi weer. En gratis oppas mee, goed voor elkaar. De voor en na foto's komen uiteraard!

      Verwijderen
  2. Anoniem11:53

    Wordt gaaf! Het opknappen van een oude auto of caravan is altijd nog veel 'groener' dan het kopen van een nieuwe toch?

    Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Het is in ieder geval heel erg leuk en plezier hebben we alleen al van het succesvolle koopjesjagen. Wat dat betreft pakt de crisis goed uit voor ons, het lijkt wel of alles steeds goedkoper wordt. Winkeliers moeten hun spullen kwijt en als je dan niet voor mode-items kiest kan je echt goed je voordeel doen.

      Verwijderen
  3. Helemaal leuk, die kleurtjes!!
    Ben heel benieuwd naar het eindresultaat straks. Daar maak je toch wel een foto van he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard, uiteraard. (dank je voor je blog, dit blogje was naar aanleiding, ik begon met een reactie maar die werd zo lang dat ik er zelf maar een blog van maakte----jaaahaaa, goed he! Inderdaad leven en laten leven en de keus voor bewust op welke manier dan ook lekker toejuichen)Ik ben ook niet ubergroen maar even nadenken over verspillen of niet verspillen is ook een bijdrage.

      Verwijderen
  4. Nou, dat is te veel eer hoor, haha.
    Maar je hebt helemaal gelijk: groener dan groen is ook zo saai ;-)
    Dan is rood-wit-blauw toch veel vrolijker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Alvast bedankt voor je reactie!

Aanbevolen post

Dirndl, pruimentijd, slopen, bouwen en Rock&Roll

Tussen de bedrijven door een jurkje maken